STÄNG
KUNDCASE

Vi skapade ett webbaserat verktyg för Tibber som visualiserar eldata och hjälper användare att analysera och jämföra sin elförbrukning.

Tibber är världens första heldigitala elbolag som vill hjälpa hushåll att minska onödig elförbrukning. ​

"Med smart teknik ger vi våra kunder de insikter och verktyg de behöver genom vår app. De får också fossilfri el till inköpspris vilket betyder att våra kunder betalar lika mycket för elen de förbrukar som vi gör när vi köper in den." – Tibber​

Att utveckla roliga webblösningar med THNX är något jag inte skulle tvivla på att göra igen. De hade både en utmärkt process samt var lyhörda för behov. De fann bra lösningar på komplexa problem och leveransen var perfekt. ​

Sofie Berggren​

Head of Global Brand, Tibber​

01

Utmaningar

Tibber ville dra lärdom av kunders förbrukningsmönster för att hjälpa dem att ha en smartare elförbrukning som kostar kunderna mindre pengar och även hjälpa dom att förbruka mindre el. Detta projekt handlade om att visa upp Tibbers samlade förbrukningsdata på ett tydligt, snyggt och användarvänligt sätt. Målgruppen var både kunder och potentiella kunder men också journalister som med hjälp av ”The power of Data” siten skulle kunna djupdyka i datat och spara ut tydliga och representabla grafer från all samlad statistik.

Gullers Grupp lyfte fram spännande insikter kring elförbrukningen i ett koncept och en design som var lämplig för en webblösning som sedan på ett effektivt och enkelt sätt skulle visa upp diagram och beräkningar av el-kostnader och förbrukning.

THNX fick uppdraget att presentera all information i en webblösning, från stora data-filer till användarna på ett kvickt, visuellt tydligt, snyggt och användarvänligt sätt.

02

Lösning

THNX roll i projektet var att implementera en webblösning utifrån den övergripande design som togs fram av Gullers i samråd med THNX. THNX hanterade även den stora mängden data med detaljerad information om elpriser över tid i olika regioner, från olika boenden och värmekällor.

Webblösningen skapades med React-ramverket Next.js och använde tjänster som UpStash för att lagra en stor mängd data, som uppdelades i mindre bitar som sedan enkelt kunde hämtas och konsumeras av slutanvändarens webbklient.

03

Resultat

Potentiella kunder och befintliga kunder till Tibber såväl som journalister kunde enkelt se och jämföra elpriser via det nya webbverktyget. Med hjälp av den inbyggda funktionaliteten var det smidigt att dela informationen som presenterades i graferna och man skulle kunna använda webben för att kunna ha stenkoll på elpriser. För de som hade nytta av datat till artiklar, jämförelser och underlag fanns funktionaliteten att ladda hem filrerade och utvalda grafer som bilder i .png format.

Allt data som presenteras i webberktyget är baserat på den faktiska elförbrukningen från Tibbers alla kunder i Sverige och Norge. Förbrukningsdatat från de senaste 12 månaderna är normaliserat till genomsnittliga boytor för att kunna jämföra datan mellan olika hem.

NÄSTA

Husqvarna

Vi skapade en AR-lösning för Husqvarna som visade deras maskiners funktioner och mervärden på ett innovativt och engagerande sätt.
Rightarrow
LÄS MER