Kan AI vara en del av den kreativa processen när man skapar spel? I ett tidigare examensarbete genererades koncept med hjälp av LLM – nu tar vi nästa steg och undersöker hur dessa koncept kan bli till verkliga upplevelser.
Ett proof-of-concept som visar hur AI kan användas för att skapa ett komplett, platsbaserat spelkoncept – från idé till visuella och auditiva komponenter.
Att hantera Bluetooth Low Energy (BLE) på både iOS och Android innebär ofta dubbelarbete. Men kan man skapa en gemensam kodbas som fungerar för båda plattformarna? I det här examensarbetet utforskar du möjligheten att använda Kotlin Multiplatform för att bygga en delad BLE-kommunikationsmodul.
Ett beslutsunderlag för hur THNX kan arbeta med delad mobilkod för BLE-kommunikation i framtida projekt.
Design handlar inte bara om funktion – det handlar också om känsla. I det här examensarbetet utforskar du hur visuella och interaktiva element i ett gränssnitt kan väcka specifika känslor hos användaren, och hur det påverkar upplevelsen av produkten.
En förståelse för hur känslor kan användas som ett medvetet verktyg i digital produktdesign – och en prototyp som demonstrerar resultatet.
Hur skapar man maximal användarnytta i projekt där både tid och budget är begränsade? I det här examensarbetet utforskar du hur man kan skapa största möjliga UX-värde i skräddarsydd mjukvaruutveckling – utan att öka komplexiteten eller tidsåtgången.
Ett konkret förslag på hur THNX kan optimera sitt UX-arbete för att leverera maximal användarnytta – med fokus på tempo, kvalitet och kundvärde.
AI finns idag överallt – i Figma, VS Code, terminalen och till och med i deployflöden. Men hur får man dessa verktyg att faktiskt samarbeta på ett sätt som gör design och utveckling både snabbare och smartare? I det här examensarbetet utforskar du hur LLM kan integreras i digital produktutveckling – från idé till färdig produkt.
En rekommendation för hur THNX och andra produktteam kan arbeta med AI som en naturlig del av utvecklingsprocessen.
Tillgänglighet handlar inte bara om att följa riktlinjer – det handlar om att bygga produkter som fungerar för alla. Men hur får man till det i praktiken, när ingen i teamet själv har samma behov som användarna? I det här examensarbetet utforskar du hur tillgänglighet kan bli en naturlig del av design- och utvecklingsprocessen – från design review till deploy.
Ett konkret förslag på ett modernt arbetssätt och verktygsstack för tillgänglig produktutveckling hos THNX.
Hur kan man designa för behov man själv inte har? I det här examensarbetet undersöker du metoder för att öka förståelsen för användare med olika funktionsvariationer – visuella, kognitiva, motoriska eller sensoriska. Målet är att hitta praktiska sätt att bygga in empati i designprocessen, så att team verkligen känner konsekvenserna av sina beslut.
Ett ramverk för hur digitala team kan förstå och designa för alla användare – inte bara sig själva.
Tillgänglighet testas ofta sent – om alls. Men vad händer om vi låter verktygen ta ansvar redan vid kodgranskning och deploy?I det här examensarbetet utforskar du hur man kan integrera tillgänglighetstester i utvecklingsflödet – precis som man gör med buggar, prestanda eller säkerhet.
En fungerande proof-of-concept pipeline och en guide för hur THNX kan säkra tillgänglighet automatiskt i framtida projekt.