STÄNG

Examensarbeten - VT26

AI / Spelutveckling / Kreativ kod

Generera spelkoncept med AI

Kan AI vara en del av den kreativa processen när man skapar spel? I ett tidigare examensarbete genererades koncept med hjälp av LLM – nu tar vi nästa steg och undersöker hur dessa koncept kan bli till verkliga upplevelser.

Du kommer att:

  • Utvärdera möjligheten att skapa spelassets, musik, röst och bilder baserat på AI-genererade koncept.
  • Arbeta med Run and Find – en spelmotor för platsbaserade aktivitetsspel.
  • Testa verktyg för att generera olika typer av material (text, ljud, bild).
  • Analysera hur AI kan användas för att effektivisera spelkoncept och prototyputveckling.

Målet:

Ett proof-of-concept som visar hur AI kan användas för att skapa ett komplett, platsbaserat spelkoncept – från idé till visuella och auditiva komponenter.

Mobilutveckling / Kotlin Multiplatform

Går det att dela kodbas för att kommunicera över Bluetooth Low Energy till både iOS och Android?

Att hantera Bluetooth Low Energy (BLE) på både iOS och Android innebär ofta dubbelarbete. Men kan man skapa en gemensam kodbas som fungerar för båda plattformarna? I det här examensarbetet utforskar du möjligheten att använda Kotlin Multiplatform för att bygga en delad BLE-kommunikationsmodul.

Du kommer att:

  • Undersöka hur BLE hanteras i iOS och Android.
  • Implementera och testa en delad kodbas med Kotlin Multiplatform.
  • Jämföra prestanda, kompatibilitet och utvecklingseffektivitet.
  • Dokumentera fallgropar och bästa praxis.

Målet:

Ett beslutsunderlag för hur THNX kan arbeta med delad mobilkod för BLE-kommunikation i framtida projekt.

UX / UI / Interaktionsdesign

Hur kan man med hjälp av ett användargränssnitt framställa en känsla hos användaren?

Design handlar inte bara om funktion – det handlar också om känsla. I det här examensarbetet utforskar du hur visuella och interaktiva element i ett gränssnitt kan väcka specifika känslor hos användaren, och hur det påverkar upplevelsen av produkten.

Du kommer att:

  • Undersöka hur färg, rörelse, ljud och interaktion påverkar känslor.
  • Analysera befintliga designprinciper för emotionell design.
  • Skapa och testa UI-prototyper med fokus på att framkalla olika känslor.
  • Utvärdera användarnas upplevelse i praktiska tester.

Målet:

En förståelse för hur känslor kan användas som ett medvetet verktyg i digital produktdesign – och en prototyp som demonstrerar resultatet.

UX / Produktutveckling / Process

Effektiva strategier för att maximera UX-värde i skräddarsydd mjukvaruutveckling

Hur skapar man maximal användarnytta i projekt där både tid och budget är begränsade? I det här examensarbetet utforskar du hur man kan skapa största möjliga UX-värde i skräddarsydd mjukvaruutveckling – utan att öka komplexiteten eller tidsåtgången.

Du kommer att:

  • Kartlägga olika UX-metoder och hur de används i verkliga projekt.
  • Utvärdera vilka som ger mest värde per insats (t.ex. design sprint, user testing, continuous discovery).
  • Analysera THNX:s egna arbetssätt och identifiera förbättringspotential.
  • Föreslå ett effektivt, skalbart UX-flöde för framtida projekt.

Målet:

Ett konkret förslag på hur THNX kan optimera sitt UX-arbete för att leverera maximal användarnytta – med fokus på tempo, kvalitet och kundvärde.

UX / Frontend / AI

Design + Code + AI: Det nya arbetsflödet

AI finns idag överallt – i Figma, VS Code, terminalen och till och med i deployflöden. Men hur får man dessa verktyg att faktiskt samarbeta på ett sätt som gör design och utveckling både snabbare och smartare? I det här examensarbetet utforskar du hur LLM kan integreras i digital produktutveckling – från idé till färdig produkt.

Du kommer att:

  • Undersöka olika LLM-verktyg i IDE, CLI och designmiljöer.
  • Jämföra olika arbetssätt där AI assisterar utvecklare och designers.
  • Testa hur AI kan användas för att generera, förbättra och uppdatera UI och kod.
  • Föreslå ett optimalt arbetsflöde som kombinerar AI-stöd med kreativ kontroll.

Målet:

En rekommendation för hur THNX och andra produktteam kan arbeta med AI som en naturlig del av utvecklingsprocessen.

UX / Frontend / Processutveckling

Från WCAG till workflow: Hur bygger man tillgänglighet in i processen?

Tillgänglighet handlar inte bara om att följa riktlinjer – det handlar om att bygga produkter som fungerar för alla. Men hur får man till det i praktiken, när ingen i teamet själv har samma behov som användarna? I det här examensarbetet utforskar du hur tillgänglighet kan bli en naturlig del av design- och utvecklingsprocessen – från design review till deploy.

Du kommer att:

  • Kartlägga hur tillgänglighet hanteras i digitala projekt idag.
  • Undersöka verktyg som Figma-plugins, a11y-linters och automatiserade testverktyg.
  • Prototypa ett workflow där tillgänglighet är inbyggt i varje steg.
  • Föreslå hur THNX kan integrera det i sina framtida projekt.

Målet:

Ett konkret förslag på ett modernt arbetssätt och verktygsstack för tillgänglig produktutveckling hos THNX.

UX / UI / Service Design

Empati i designprocessen: Hur kan team förstå användare med funktionsvariationer?

Hur kan man designa för behov man själv inte har? I det här examensarbetet undersöker du metoder för att öka förståelsen för användare med olika funktionsvariationer – visuella, kognitiva, motoriska eller sensoriska. Målet är att hitta praktiska sätt att bygga in empati i designprocessen, så att team verkligen känner konsekvenserna av sina beslut.

Du kommer att:

  • Undersöka befintliga metoder som simuleringar, personas och användartester.
  • Genomföra experiment och workshops med utvecklare och designers.
  • Utforska hur AI eller interaktiva verktyg kan hjälpa till att “uppleva” hinder.
  • Ta fram ett förslag på hur THNX kan införa empatiövningar och insiktsarbete i sin designprocess.

Målet:

Ett ramverk för hur digitala team kan förstå och designa för alla användare – inte bara sig själva.

Frontend / DevOps / Webbutveckling

Accessibility pipelines: Automatiska tester för inkluderande kod

Tillgänglighet testas ofta sent – om alls. Men vad händer om vi låter verktygen ta ansvar redan vid kodgranskning och deploy?I det här examensarbetet utforskar du hur man kan integrera tillgänglighetstester i utvecklingsflödet – precis som man gör med buggar, prestanda eller säkerhet.

Du kommer att:

  • Undersöka verktyg som axe-core, Pa11y, Lighthouse och Storybook a11y.
  • Bygga en pipeline som automatiskt upptäcker och rapporterar tillgänglighetsfel.
  • Testa lösningen i ett verkligt projekt eller komponentbibliotek.
  • Föreslå hur THNX kan införa detta i sina egna DevOps-flöden.

Målet:

En fungerande proof-of-concept pipeline och en guide för hur THNX kan säkra tillgänglighet automatiskt i framtida projekt.